Millenialsi, pokolenie X, Baby Boomers - to pokolenia, o których słyszymy niemal bez przerwy. Ale co z pokoleniem, które nadejdzie po Millenialsach? Być może nie słyszałeś o nich jeszcze zbyt wiele, ale jest nowe pokolenie, które właśnie się rozwija: Pokolenie Z. Urodzeni między 1996 a 2010 rokiem, ta kohorta szybko osiąga pełnoletność i zmienia świat na swój własny obraz. Pokolenie Z jest prawdopodobnie najlepiej zdefiniowane przez to, czym nie jest: Nie są to Millennials, ani Gen Xers. Ta wschodząca grupa ma unikalne perspektywy społeczne, wartości i zachowania, które odróżniają ją od innych pokoleń. Przy szacowanej populacji ponad 71 milionów ludzi na całym świecie, spodziewamy się, że będą oni mieli duży wpływ na firmy na całym świecie.
Czego szuka pokolenie Z?
Jedną z najbardziej uderzających różnic między Gen Z a Millenialsami jest poziom zainteresowania przedsiębiorczością. Badania pokazują, że Millenialsi są bardziej skłonni do zakładania firm niż Gen Xers, ale duch przedsiębiorczości wśród Gen Z jest znacznie większy. Badanie Deloitte wykazało, że ponad 40% respondentów Gen Z chce być przedsiębiorcami, w porównaniu z mniej niż 30% Millennials, gdy byli w tym samym wieku. Powody tego zainteresowania przedsiębiorczością są różne, ale wielu widzi w niej sposób na rozwiązanie problemów, które widzą w otaczającym ich świecie. Ostatnie badanie wykazało, że 51% przedsiębiorców w wieku 18-34 lat jest motywowanych chęcią rozwiązania problemu społecznego lub środowiskowego, w porównaniu z zaledwie 34%, którzy są motywowani chęcią osiągnięcia zysku finansowego. Gen Z już teraz wykazuje chęć zrobienia czegoś dla siebie, co wykracza poza typową pracę od dziewiątej do piątej.
Gen Z
Pod wieloma względami Gen Z jest bardziej podobny do Generacji X niż poprzedzających ją Millenialsów. Gen Z jest zainteresowany pieniędzmi i rozwojem kariery, ale nie są tak zainteresowani wywieraniem globalnego wpływu poprzez swoją pracę, jak pokolenie Millennialsów. Badania pokazują, że sukces jest definiowany jako "robienie tego, co kochasz" tylko dla 46% Gen Z, podczas gdy 69% Millennialsów mówi dziś to samo. Z różni się również od starszych pokoleń w sposobie, w jaki podchodzi do równowagi między pracą a życiem prywatnym. Podczas gdy Gen Xers i Millennials cenią sobie elastyczność i równowagę w taki sam sposób, jak każdy z nich, Gen Z jest znacznie bardziej skłonny do przedkładania kariery nad inne aspekty życia, co wyróżnia Gen Z.
Jak to pokolenie czuje się w pracy?
Gen Z jest często przedstawiany jako leniwy i uprawniony, ale dane malują inny obraz. Badanie przeprowadzone przez Oxford University wykazało, że Gen Z był bardziej skłonny do ciężkiej pracy niż Millenialsi, a ankieta przeprowadzona wśród pracodawców wykazała, że pracownicy Gen Z cieszą się większym szacunkiem i oddaniem niż Millenialsi. Podczas gdy Millenialsi byli krytykowani za zbytnie przywiązanie do idei pracy 9-5, Gen Z jest bardziej skłonny cenić umiejętności i cechy, takie jak doświadczenie, odpowiedzialność i silna etyka pracy. Jeśli chodzi o rodzaj pracy, jakiej pragnie Gen Z, wielu z nich chce pracować dla siebie. Badanie wykazało, że 43% respondentów z grupy Gen Z woli pracować na własny rachunek, w porównaniu z zaledwie 22% Millenialsów w tym samym wieku. To pragnienie bycia samozatrudnionym wykracza poza zwykłe pragnienie elastyczności. To pokolenie jest bardziej skłonne do tego, aby w pierwszej kolejności przyciągnąć przedsiębiorczość jako ścieżkę kariery.
- Admin